donderdag, juni 04, 2009

Zoektocht naar familie Marcel Loones - Nederbrakel

Hallo,
vorige week kreeg ik volgende gegevens van Jef Paredaens :

Marcel Loones is geboren op 28-10-1918 in Tourques (Calvados, Fr.). Marcel is overleden op 27-10-1967 in Nederbrakel, 48 jaar oud. Marcel trouwde met Julia Herregodts. Julia is geboren op 05-10-1906 in Nederbrakel, dochter van Petrus Herregodts en Nathalia Van Gijseghem. Julia is weduwe van Ivo Schamp (1904-1950).

Na een vergelijking met mijn gegevens, kwam ik tot het besluit dat dit wel iemand van mijn familie kan zijn, nl een neef van mijn eigen vader ! Ik bezit namelijk ook gegevens van ene Marcel Loones, geboren te Touques op 28-10-1918. Verder had ik inderdaad vernomen dat die Marcel terugkeerde naar Belgë om te gaan werken in de koolmijnen. Maar naar waar of hoe wist er geen mens.


Dan maar op stap ! Tijdens het pinksterweekend, trokken mijn man en ik richting Vlaamse Ardennen, op zoek naar het kerkhof van Nederbrakel. Na wat gevraag hier en daar en wat verkeerde baantjes, eindelijk gevonden.



En wij maar zoeken, elk een kant van het kerkof. Hier en daar grote 'partijen' grond. Blijkbaar van verdwenen graven.... de moed zonk me in de schoenen. Een tijdje later sprak ik een 'bezoekster' aan die me wist te vertellen dat, indien het geen 'gekochte grond' was, de graven na 21 jaar verwijderd werden. Oei, oei.... Toch nog alles afgezocht.. niks, helemaal niks. Vlug nog een foto genomen van een berichtje, waarop een telefoonnummer vermeld was die me eventueel verder kan helpen.

Ondertussen heb ik contact opgenomen met het bewuste telefoonnummer van het gemeentebestuur van Brakel:
Marcel is overleden in de kliniek van Opbrakel op 27 oktober 1967, de aangifte gebeurde door de 24-jarige stiefzoon Petrus Schamp. Marcel woonde op dit moment in de Molenhoek 63 te Nederbrakel. Julia noemt eigenlijk Emma Julia Herregodts. Geen rijksregisternummer meer in 1990. Van hoelang ervoor weet ik nog niet.

Meer kon de vriendelijke mevrouw niet kwijt. Er zijn verkiezingen dit weekend. Maar ik mag haar gerust een mailtje sturen met alle gegevens. Ze zal me helpen zoeken.

Waw !!!
Zo blijven er nog enkele vragen over :

Waren er eventueel nog kinderen geboren uit het echtpaar Loones-Herregodt 's ?

Hoeveel kinderen waren er uit het huwelijk van Emma Julia en Ivo Schamp ?

Geen opmerkingen: